סקירת חדשות מעולם המשפט | 23.11.2014

 ועדת החקירה של האו"ם לבדיקת המצב בסוריה הכריזה כי ארגון "המדינה האסלאמית" (IS) אחראי לפשעי מלחמה ב"קנה מידה עצום" בסוריה. הדו"ח שפירסמה הוועדה מתבסס על 300 עדויות של אזרחים ותושבים המצויים תחת שליטת הארגון, המספרים על התעללות באזרחים סורים, הוצאות להורג ומלקות פומביות של אזרחים לרבות ילדים. הוועדה ממליצה להתחיל בתהליך שבסופו ראשי ארגון המדינה האסלאמית יישאו באחריות על פשעי המלחמה אותם מבצע הארגון.

 בית-המשפט הפדרלי לערעורים בטקסס קבע כי העובדה שאוניברסיטת טקסס מתחשבת בגזע ובמוצא המועמד כחלק משיקוליה בדבר קבלה ללימודים אינה פסולה ואינה פוגעת בתיקון ה-14 לחוקה האמריקאית, או בחקיקה פדרלית הנוגעת לזכויות האזרח. במקרה הנדון, מועמד לבן שלא התקבל לאוניברסיטה תבע את האוניברסיטה על כך שהאפליה המתקנת פגעה בו ובזכותו לשוויון.

 ממשלת קטאר הודיעה כי תחל ברפורמה שתסתיים בשנת 2015, שמטרתה לשפר את מעמדם של העובדים הזרים במדינה. בקטאר שוהים כיום 1.2 מיליון מהגרי עבודה הכפופים לחוק החסות (Sponsorship law) המכונה "Kafala". החוק מגביל את זכויות העובדים הזרים, ומאפשר ניצולם בקלות יחסית בכך שהוא מונע מהמהגרים לצאת מהמדינה או להחליף מקום עבודה. בעקבות לחץ גובר של הקהילה הבינלאומית ובמטרה להביא לשינוי משמעותי בזכויותיהם של העובדים הזרים, תיושם במדינה מסגרת חקיקתית חדשה המבוססת על חוזי עבודה.

 המרכז לביטחון אמריקאי חדש (CNAS) הכריז על הקמת פרויקט חדש בנושא "אתיקה ואוטונומיה". מטרת הפרויקט לסייע למדינות, לאקדמאיים, לאנשי צבא ולאקטיביסטים בהתמודדות עם הסוגיות המאתגרות העולות מהתפתחותן של מערכות נשק אוטונומיות ושילובן בשדה הקרב. במסגרת הפרויקט ידונו סוגיות משפטיות ואתיות העולות מהתקדמותה המהירה של טכנולוגיית המידע ופיתוחן של מערכות נשק אוטונומיות.

 כריסטוף היינס, מומחה לזכויות אדם מטעם האו"ם, דיווח בדו"ח מיוחד לעצרת הכללית של האו"ם, כי העלייה בשימוש במזל"טים חמושים לשם אכיפת חוק מקומית עלולה לפגוע בזכויות אדם. היינס העלה חששות כבדים בנוגע לשימוש במזל"טים חמושים על-ידי המשטרה, כמו גם על-ידי חברות אבטחה פרטיות. על-פי הדו"ח, השימוש במערכות אוטונומיות, ובפרט במזל"טים חמושים, מתאים לשדה הקרב אך בעייתי כאשר מדובר בשיטור מקומי. על-פי הניתוח של היינס, בזירה המקומית מוטלת על הפקידים חובה חזקה הרבה יותר לשקול נסיבות ספציפיות של כל מקרה ומקרה, סטנדרט בו רובוטים וכלים בלתי-מאוישים לא יכולים לעמוד.

 כשני שלישים מהאסירים בהודו (250,000) צפויים להשתחרר בקרוב מבתי-הסוהר בעקבות פסיקה של בית-המשפט העליון ההודי. בית-המשפט פסק כי כל אסיר הממתין למשפט וריצה כחצי מתקופת המאסר המקסימלית שניתן לגזור על אותה עבירה בגינה הוא ממתין להעמדה לדין, ישוחרר. פסק-הדין צפוי להקל  על בעיית צפיפות-היתר בבתי-הכלא, ובזמן ההמתנה הארוך למשפט ולכן התקבל בברכה על-ידי ארגוני זכויות אדם. בית-המשפט קבע תקופת ניסיון בת חודשיים, בה שופטים יעברו בבתי-הכלא ויאתרו את העומדים בקריטריון. עם זאת,  מאחר שרוב בתי-הכלא בהודו לא שומרים מאגרי מידע ממוחשבים על האסירים נראה שמדובר בפרויקט מורכב מאוד ליישום.

 ממשלת ספרד אישרה לאחרונה חוק המכונה ,"Google Tax" לאור ההשפעה העצומה שיש לו על ענקית האינטרנט. החוק מאפשר הטלת חיוב של עד 600 אלף אירו על חברות המספקות שירות חדשות המתבסס על דיווחי העיתונות של חברות החדשות המקומיות, דוגמת מנוע "Google News". מדובר בצעד משמעותי מצד הממשלה בתקווה לתמוך בתעשיית העיתונות המודפסת, ולהגן על זכויות היוצרים של חברות החדשות המקומיות. ספרד היא המדינה השלישית באירופה שמקדמת חוק מסוג זה, לאחר שגרמניה ובלגיה נחלו כישלון ביישומו.

מעניין לדעת! גם בישראל הוגשה בחודש שעבר הצעת חוק היוצרים החדש על-ידי חבר-הכנסת אראל מרגלית המבקשת להסדיר את זכויות גופי התקשורת והיוצרים העצמאיים מול מנועי החיפוש, ובראשם Google כמובן. מדבריו של מרגלית: "…עלינו לדאוג שצמיחתו של מנוע החיפוש לא תבוא על חשבון התקשורת החופשית והדמוקרטיה".

 בית-המשפט לחוקה באיטליה נדרש לאחרונה לשאלה אם העקרונות הבינלאומיים בדבר החסינות הריבונית הניתנת למדינה מפני תביעה בבית-משפט מקומי זר, עומדים בניגוד לחוקה האיטלקית. הסוגיה הועלתה לדיון במסגרת תביעות נזיקיות המבקשות פיצוי מממשלת גרמניה עבור עוולות שבוצעו על אדמת איטליה בתקופת השלטון הנאצי. בית-המשפט קבע כי דוקטרינת ה-Counter Limits – לפיה ערכי ליבה המעוגנים בחוקה ועומדים בסתירה לדין בינלאומי ימנעו החלתם בדין המקומי – תחול, ובצעד זה למעשה מופעלת לראשונה הדוקטרינה באיטליה. תביעות קודמות של איטלקים נגד גרמניה הובילו לדיון בבית-המשפט הבינלאומי הגבוה לצדק (ICJ), שם נקבע כי גרמניה זכאית לחסינות מפני תביעה עקב עקרון ה-Sovereign Immunity.

השתתפו בהכנת הסקירה: גיא אבידור, בני בורשטיין, ליאור גולדווסר, נעה נוידרפר, מיכל פינוס ונועם רובינשטיין. ערך: אורן חייקין.

אודות אתר משפט ועסקים

משפט ועסקים הוא כתב העת של בית ספר הארי רדזינר למשפטים, אוניברסיטת רייכמן
פוסט זה פורסם בקטגוריה ארכיון, מהדורה מקוונת, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה