הרוויזיה של דין המתנה בקודקס | מיגל דויטש (כרך ד)

חוק המתנה, תשכ"ח-1968, נשען על המסורת הקונטיננטלית. מעבר לקושי הטמון בלקוניות המופרזת של החוק, דרושה רוויזיה משמעותית של תוכן ההסדרים, תוך התאמתם לגישות המודרניות בדיני החוזים. הקודקס מציע לשנות את בסיס האחריות בדיני המתנה, כך שמבטיח המתנה יישא באחריות בגין אי-קיום ההבטחה רק על בסיס אשמה, להבדיל מן האחריות החמורה הנוהגת בדיני החוזים הכלליים. השקפה ראויה על תפקידה החברתי של עסקת המתנה מחייבת ריכוך ברמת האחריות של מבטיח המתנה.

צמצום פרישתם של ההסדרים בחוק המתנה לעסקות ביחס לנכסים אינו מוצדק. אין בסיס להבחנה בין עסקות-חסד ביחס לנכסים לבין עסקות-חסד ביחס לשירות בנושאים כגון דרישת הכתב, זכות החזרה מן ההבטחה ואופן הקיבול. הקודקס יחיל את ההסדרים של פרק המתנה על כל עסקות-החסד, וייצור גם התאמה הולמת בין הסדר המתנה הכללי לבין דיני מתנה מיוחדים, כגון דיני ההשאלה ודיני החוזה לטובת צד שלישי, כאשר המוטב הוא מוטב-חינם.

המאמר בוחן את הרוויזיה המוצעת בקודקס בנושאים מרכזיים אלה ובסוגיות קונקרטיות נוספות.

להורדת המאמר המלא

The Revision of Gift Law in the new Israeli Civil Code

Miguel Deutch

Israel's Gift Law, 5728-1968 is based on the Continental tradition. Beyond the difficulty posed by the law's excessive laconicism, its provisions need to undergo a major revision and to be brought into conformity with modern approaches to contract law. The Codex proposes changing the basis for responsibility in gift law, so that the party committed to giving the gift will bear responsibility for failure to meet his commitment only on the basis of fault, in contrast to the more stringent kind of responsibility that lies in general contract law. A proper perspective on the social role of gift transactions requires a mitigation of the degree of responsibility borne by the grantor.

There is no justification for limiting the applicability of Gift Law provisions to property transactions. There is no basis for distinguishing between property-based and service-based philanthropic transactions with regard to issues such as the writing requirement, the right of retraction, and the means of acceptance. The Civil Code will make the gift section provisions applicable to all philanthropic transactions, and will also create conformity between the general gift provision and special gift laws such as borrowing law and contract law pertaining to third-party beneficiaries, where the beneficiary is a gratuitous beneficiary.

The article examines the revision proposed in the Codex as it relates to these central topics and to additional concrete issues.

אודות אתר משפט ועסקים

משפט ועסקים כתב-העת של בית-הספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה
פוסט זה פורסם בקטגוריה דויטש מיגל, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s