הרהורים נוספים | אוריאל פרוקצ'יה (כרך יג)

אין הנחתום מעיד על עיסתו, ולטעמי אל לו להעיד גם על מי שמעיד על עיסתו. כך בדרך-כלל, ומכך, מקל וחומר, כאשר העדים מקפידים לשבח את איכותה של העיסה. לכן אסתפק בכמה הערות כלליות שלתכליתן להוסיף על מה שכתבו, ולא להתפלמס עם מה שכתבו.
    ידידי דוד הד קרא את ספרי כמעין תרועת ניצחון של תרבות המערב — עם ערכיה ההומניסטיים, האינדיווידואליסטיים ושוחרי החירות — על תרבותה של רוסיה: זו השקועה, כביכול, במעין חשֵכה, אשר לא סרה ממנה גם בעת החדשה. ראיה לכך היא "התקדמותו" של המערב לכל מה שמיוצג על–ידי החוזה: ערכי היעילות התועלתנית, מחד גיסא, וערכי המוסר הקנטיאני, מאידך גיסא, אשר שרויים יחדיו כאגד רעיוני במעטפת סמיכה של הומניזם ונאורות. לפי פרשנותו של הד, בחרתי להבליט את אורו הנוצץ של החוזה המערבי על רקע ההבדלים התהומיים בינו לבין תרבותה החומרית של רוסיה — תרבות אשר בזה לכל אלה, ואשר שיקעה את החוזה, את התאגיד ואת השוק החופשי אל הדיוטות התחתונות של סדר–היום הציבורי.
    לא לכך התכוונתי. אחלוק עמכם טפח מחיי האישיים. כמה מידידיי הקרובים העירו לי כי במישור הפסיכואנליטי מסתתר בתוך ספרי יסוד אוטוביוגרפי ברור, הקשור לתולדות משפחתי, ובעיקר לשני הוריי: הוא איש פירנצה מדורי–דורות, שהיה קשור בנימי נפשו לתרבות הרנסנס, קשר שהוא כמעט בלתי–נמנע אצל כל איש רוח שכל גיחה שלו לרחובה של עיר זימנה לנגד עיניו, כחלק מן החיים, את שרידיה העשירים של אותה תרבות נהדרת שעודה מפעמת בה; והיא, שבית–גידולה היה במוסקבה של שנות המהפכה, ואשר ספגה בנעוריה לא רק את הרעב, המחסור והאימה של תור הדמים ההוא, אלא גם את הספרות, המוזיקה וערכי הרוח האחרים שגדשו — ועודם גודשים — את נפשו של הרוסי המשכיל. שני המטענים האלה הקסימו אותי עוד בילדותי באותה מידה או למצער באופן שאינו ניתן להשוואה ולדירוג: אין בהם רם ושפל.

אודות אתר משפט ועסקים

משפט ועסקים כתב-העת של בית-הספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה
פוסט זה פורסם בקטגוריה מהדורת הדפוס, פרוקצ'יה אוריאל, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s