סקירת חדשות מעולם המשפט | דיני משפחה | 8.5.2014

 מקרי האלימות הרבים כלפי נשים בלבנון בשנים האחרונות, והמפורסם מבניהם, מקרה הרצח המזעזע של רולא יעקוב, הובילו לבחינה מחודשת של הצעת חוק להגנה מפני אלימות במשפחה, שאמורה הייתה להוות מענה לחוסר האונים של נשים החוות אלימות במשפחה. בעקבות כך, ולאחר לחצים רבים של ארגוני זכויות נשים, הפרלמנט הלבנוני העביר חוק ההופך את האלימות במשפחה לעבירה פלילית. החוק אומנם אוסר על אלימות והתעללות, אך אינו אוסר אונס של בעל את אשתו ואינו אוסר על נישואין בכפייה, ועל כן, הוא מספק לנשים הגנה מוגבלת בלבד.

 בינואר 2014 יפן אישררה את אמנת ההאג בדבר ההיבטים האזרחיים של חטיפה בינלאומית של ילדים, אולם האמנה, אשר כל הסדריה חותרים לטובת הילד, מנוגדת למעשה לשיטת המשפט הנהוגה ביפן אשר בה רווחת הילד נבחנת כשיקול רלוונטי רק לעיתים נדירות ביותר. דיני המשפחה ביפן מתבססים בעיקרם על עסקאות בהסכמה, בהן לבית-המשפט אין התערבות. כאשר בית-המשפט יתערב, הוא יעשה זאת כדי להשיג הסכם בין הצדדים, וטובת הילד היא הדבר האחרון שהוא רואה לנגד עיניו. התנגשות נוספת שניתן למצוא בין אמנת האג לבין המשפט היפני הוא סעיף 821 של הקוד האזרחי של יפן, המגדיר בבירור את הזכות לקבוע את מגוריו של ילד כאחד מהזכויות שמגיעות עם סמכות הורית. לעומתו, אמנת האג קובעת חשיבות מיוחדת לרצון הילד לקבוע את מקום מגוריו. על-כן נראה כי עומדים בפני יפן אתגרים משמעותיים, לרבות הצורך בהכנסת שינויים דרמטיים בקוד האזרחי וביישום האמנה בחוק הפנימי.

 כחודש לאחר מקרה אכזרי של רצח פעוט לכאורה בידי אביו, סנטורים במדינת קליפורניה התכנסו לוועדה הבוחנת את החוקים המגנים על ילדים מהתעללות במשפחה. השופטת איימי דבנפורט טענה בפני הוועדה כי השופטים במדינה אינם מאמינים שסוגיות של התעללות בילדים יכולות להיפתר באמצעות חקיקה הנוגעת למשמורת. לדבריה, בדיונים בנוגע למשמורת שופטים נדרשים לבחור בין מספר ברירות קשות ומטרידות – מציאות שאינה ניתנת לשינוי באמצעות חקיקה. לדעתה, רוב מקרי ההתעללות נובעים משימוש בסמים ובאלכהול מצד ההורים, ולכן נדרשים פיקוח ואכיפה גבוהים יותר מצד הרשויות בנושאים אלו. כעת, מקווים בועדה כי השינוי יגיע מכיוונה של  הלשכה לזכויות הילד והמשפחה (DCF) אשר תגביר את הפיקוח על הסדרי הראייה.

 פרשנותם המקובלת של חוקי השריעה האסלאמים מסווגת נישואים חד-מיניים כאסורים עקב פגיעתם במוסד המשפחה המקובל. עם זאת, קבוצה של מלומדים מוסלמים טוענת שכלל אין ביסוס לכך בשני המקורות המרכזיים של האסלאם – הקוראן והסונה. לדבריהם, אין ענישה על עצם היותו של הפרט הומוסקסואל, מכיוון שאין לו שליטה על כך, ולכן על בסיס הבנה זו אין לאסור נישואים אלו תחת החוק המוסלמי, אלא ניתן להתיר יחסי-מין חד-מיניים בפרטיות, תוך צמצום הפגיעה במוסר החברתי. השייח' חמיד עלי כותב בספרו "The Homosexual Challenge to Muslim Ethics" על השיח שהחל כבר בעת העתיקה, על כך שחוקי האסלאם מעולם לא ביקשו לכפות עצמם על רגשות ודחפים, אלא בעיקר נועדו לשמור על טובת הכלל.

אודות אתר משפט ועסקים

משפט ועסקים כתב-העת של בית-הספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה
פוסט זה פורסם בקטגוריה מהדורה מקוונת, סקירת חדשות מעולם המשפט, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s