על כוח, כסף ועבֵרות צווארון לבן | אביה אלף (כרך כא)

ניצול לרעה של כוח (abuse of power) והתנהגות בלתי הולמת (misconduct או misbehavior) של יחידים בארגונים מתרחשים הן בחברות פרטיות והן בממשל הציבורי. התופעה ידועה ובאה לידי ביטוי במגוון דרכים – במרמה, בהונאה או בשחיתות ציבורית. להתנהגות זו יש השלכות קשות בהיבט המוסרי ובמישור החברתי-הכלכלי הן על הארגון והן על החברה בכללותה.

העיסוק בשחיתות ובצורות נוספות של ניצול לרעה של כוח אינו חדש, אך באופן מסורתי נטה השיח האקדמי לעסוק בשחיתות במִנהל הציבורי, והמחקר המשפטי התמקד בהתנהגויות פליליות באופן מובהק, כגון שוחד, מרמה והפרת אמונים. בשנים האחרונות הולכת ומתבססת ההכרה כי ניצול לרעה של כוח ארגוני בכלל, ותופעות שחיתות בפרט, מתקיימים גם בהקשרים כלכליים ובהתנהגותם של מנהלים ונושאי משרה בתאגיד, כגון מרמות וגנֵבות מתוחכמות של מנהלים בתאגיד, הפרות אמון של נושאי משרה וכולי.

במאמר זה אבחן אם יש מקור משותף להתנהגויות אלה, מהם מאפייניהן וכיצד ניתן למנוע את הישנותן; אדון בסוגיה אם הכוח משחית, תוך סקירת אירועים החל בתקופת התנ"ך (כרם נבות היזרעאלי) ועד לימינו אנו (פרשת מיידוף); אפרושׂ את הרקע ההיסטורי והמושגי על עבֵרות צווארון לבן; ואדון בפן התיאורטי ובפן המעשי של עבֵרות אלה, תוך התמקדות בניצול הכוח לרעה המאפיין עבריינות זו, ובחינת הסיבות לכך. ניתוח הסוגיה ייעשה גם באמצעות תיאוריות מתחום הפסיכולוגיה, הקרימינולוגיה ודיני העונשין, על מנת לנסות להשיב על השאלה מדוע עברייני צווארון לבן עוברים עבֵרות אלה.

במאמר אביא דוגמאות למקרים של שחיתות או הפרת אמונים במִנהל הציבורי כמו גם בתאגידים, ואעמוד על האתגרים הבולטים בטיפול בעבֵרות אלה. המאמר יסקור את הקשיים הראייתיים האופייניים להוכחתן, ואת ההתפתחויות והמגמות הבולטות שניתן לזהות בתחום זה בשנים האחרונות. כפרקליטה בכירה שעסקה שנים רבות בהליכי חקירה, בהגשת כתבי אישום ובניהול הליכים שונים נגד חשודים ונאשמים בעבֵרות צווארון לבן, אביא גם זווית אישית וריאליסטית להמחשת הסוגיות התיאורטיות. בסיום המאמר יובאו אף המלצות שעשויות לסייע בטיפול בתופעה זו.

להורדת המאמר המלא.

אודות אתר משפט ועסקים

משפט ועסקים הוא כתב העת של בית ספר הארי רדזינר למשפטים, אוניברסיטת רייכמן
פוסט זה פורסם בקטגוריה אלף אביה, כרך כא (2018), מהדורת הדפוס, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה